Onze reisroute in Mexico! (3 weken)

Hoi hoi! I’m back! Mijn vriend en ik hebben een geweldige tijd gehad daar aan de andere kant van de wereld maar het is ook wel weer fijn om thuis te zijn. In deze eerste blog na onze reis deel ik onze reisroute van 3 weken in Mexico. Let’s go!

Ik zal beginnen met onze vliegreis, die zag er als volgt uit: Amsterdam Schiphol–> Mexico City –> Cancun. In Cancun hebben we uiteindelijk één nacht geslapen om bij te komen van de lange reis. De dag erna zijn we meteen doorgereisd naar onze eerste bestemming:

#1. Isla Holbox

Toen we aankwamen op het eiland Isla Holbox kon ik alleen maar zeggen ‘wauw!‘ Ik ben in Europa wel eens naar een kust geweest maar een paradijselijk plaatje zoals dat ik hier zag, had ik nog nooit gezien. Dit eiland is namelijk omringd door parelwitte stranden in combinatie met een felblauwe zee en grote groene palmbomen. We hebben hier een aantal daagjes heerlijk kunnen ontspannen en verbleven er uiteindelijk 3 nachten.

Hosteltip: Ida y Vuelta Camping / Beoordeling Booking.com: 8.1

#2. Tulum Pueblo

Vanuit Holbox reisden we met de bus richting Tulum, dat eigenlijk bestaat uit twee verschillende delen: het stadje en het strand. Dit ligt best wel een stukje uit elkaar waardoor je niet heel snel en gemakkelijk van het ene gedeelte naar het andere komt (tenzij je een taxi neemt of een huurauto hebt natuurlijk). Wij hebben deze keer vooral het stadsgedeelte van Tulum verkend en zijn later in tijdens onze reis teruggekomen om de plekjes aan het strand te bekijken.

Hosteltip: JOY Tulum / Beoordeling Booking.com: 8.6

#3. Coba

Vervolgens hebben we een busje gehuurd en zijn we naar Coba gereden. In dit stadje ligt een maya tempel die je in tegenstelling tot vele andere tempels nog mag beklimmen. Wij deden dit terwijl de zon bijna onder ging en geloof me, dit uitzicht geeft je kippenvel!

Wel zijn er een aantal belangrijke dingen die goed zijn om te weten als je dit wilt gaan doen. Allereerst is de entreeprijs een stuk duurder als je het park in de avond wil bezoeken dan wanneer je overdag gaat (wij vonden dit uiteindelijk wel de moeite waard). Daarnaast is het niet altijd mogelijk om de zonsondergang helemaal te zien. Het park sluit namelijk om 19:00 uur en helaas was bij ons de zon toen nog niet helemaal onder. Tot slot is het handig om een huurauto te hebben zodat je met eigen vervoer door kan reizen omdat er behalve deze maya-tempel niet heel veel anders te doen is in Coba.

#4. Chíchen Itzá

Na een nachtje geslapen te hebben in ons geliefde blauwe Volkswagenbusje reden we naar ‘Chichén Itzá’, het wereldwonder van Mexico. Wij vonden het heel tof om deze grote tempel eens in het echt te zien. Wel raden we je aan om direct bij openingstijd het park te bezoeken (8:00 uur). Rond 10:00 uur arriveren namelijk bussen vol toeristen en geloof me, die wil je voor zijn.

#5. Chamicos

Ons busje had de afgelopen twee dagen een heleboel kilometers gemaakt dus vonden we het tijd voor ontspanning. We vonden een mooi plekje (bijna privéstrandje!) in Chamicos op maarliefst 20 meter van de zee! We besloten hier te overnachten en vonden dit zo tof dat we nog een extra nacht zijn blijven staan. (Chamicos ligt op een kwartiertje rijden vanuit Tulum).

Tip: Wij vonden het geweldig om een paar dagen rond te toeren met een oud Volkswagenbusje! Wij huurden die van ons via The Kombi Experience!

#6. Bacalar

We moesten ons geliefde busje helaas weer inleveren en reisden af naar onze zesde bestemming in Mexico, Bacalar. Een stadje dat bekend staat om haar felblauwe zoetwatermeer. Wij gingen op pad met ieder een eigen kayak, een leuke en sportieve manier om het meer op eigen houtje te ontdekken! We verbleven uiteindelijk 3 nachten in Bacalar.

Hosteltip: Hostal & Suites Pata de Perro / Beoordeling Booking.com: 8.6

#7. Mahahual

Van Bacalar gingen we door naar Mahahual. Hier zou een toffe onderwaterwereld zijn waarbij je onder andere schildpadden kan spotten. Helaas zagen wij vooral tropische regenbuien waardoor ook het snorkelen niet door kon gaan. Mahahual vonden we best wel een aparte plek omdat er een bizarre tegenstelling zichtbaar was. Zo lijkt de boulevard in de avond uitgestorven te zijn terwijl de dag erna gigantische cruiseschepen aanmeren met enorme aantallen Amerikanen die Mahahual voor een dag komen bezoeken. We verbleven hier 2 nachten.

Hosteltip: Mahamaca Hostel / Beoordeling Booking.com: 8.1

#8. Tulum strand

Tulum Pueblo (stadje) vonden we een toffe plek dus kozen we ervoor om aan het einde van ons rondje in Mexico nog even langs te gaan naar het strandgedeelte van Tulum. Er hing hier een relaxte sfeer maar vonden het ook erg toeristisch waardoor helaas ook de prijzen om te eten en te overnachten een beetje boven ons backpackbudget lagen…  We verbleven hier 2 nachten.

(We sliepen in hostel ‘Gran Palas’ maar dit vonden we geen aanrader).

#9. Playa del Carmen

In eerste instantie overnachtten we hier alleen maar omdat het dichtbij Cancun ligt, vanwaaruit we door zouden vliegen naar Guatemala. We lazen overal dat Playa del Carmen dé toeristenstad is van Mexico, iets wat we tijdens onze reis eigenlijk wilden ontwijken. Toch vonden we het stiekem wel leuk om een dagje rond te struinen in Playa del Carmen. Met een biertje op het terras en honderden Amerikaanse toeristen die voorbij liepen, vermaakten we ons prima! We verbleven hier 2 nachten.

Hosteltip: Hostal Inn / Beoordeling Booking.com: 8.6

Toen was het tijd om door te reizen naar het volgende land: Guatemala! We hebben mooie paradijselijke stranden gezien maar zijn toe aan iets meer culturele activiteiten in de binnenlanden. In deze blog lees je welk rondje we in Guatemala hebben gemaakt! 🙂

Heb je nog andere vragen met betrekking tot onze rondreis? Dan mag je mij natuurlijk altijd een DM sturen via mijn Instagram @jipsanders of een mailtje sturen naar www.jipsanders.com@outlook.com.

Liefs,
Jip

There are 2 comments for this article
  1. Pingback: Onze reisroute Guatemala! (3 weken) – Jipsanders.com
  2. Pingback: Wedstrijdverslag – Hypotheker Beekloop (16km) Eindhoven – Jipsanders.com