Review ‘Diagnose tool voor hardlopers’

Een tijdje geleden kreeg ik van Laetitia (@ik_begin_vandaag) het boek ‘Diagnosetool voor hardlopers‘ om uit te proberen. Omdat ik denk dat meer hardlopers iets aan deze tool kunnen hebben, heb ik er een review over geschreven. Kortom, in dit artikel lees je wat je allemaal met het boek kunt doen én wat ik ervan vind. Let’s go!

“… maar met dit boek kun je nog een stapje verder’.

Waarschijnlijk ken je de apps ‘Runkeeper‘ en ‘Strava‘ wel. Hierin kun je je hardlooprondjes bijhouden en aan het einde van het jaar zien hoeveel kilometers je in totaal hebt gelopen. Dit vond ik altijd heel leuk, maar met dit boek kun je nog een stapje verder. Behalve de afstand, tijd en het tempo kun je namelijk ook noteren hoe het hardlooprondje aanvoelde en hier een cijfer aan geven. Kortom, het is een logboek waarin je je hardlooptrainingen kunt bijhouden en dus analyseren. Op deze manier kun je patronen ontdekken die je kunnen helpen bij je hardloopprestaties.

Het eerste wat mij meteen opvalt is dat het boek een erg overzichtelijke indeling heeft. Je kunt op ieder moment beginnen met het bijhouden van je hardlooptrainingen. Aan het einde van iedere maand kun je evalueren hoe de trainingen zijn gegaan door de gegevens in te vullen in een grafiekje. Doordat je steeds hebt opgeschreven hoe een rondje voelde, heb je meer inzicht in waarom het bijvoorbeeld een weekje minder goed ging.

Iedere maand een handige tip

Daarnaast wordt voordat iedere maand begint, een handige tip gegeven zoals: “Je bent een ochtendloper of een avondloper. Je kan wel of niet na het eten gelijk gaan rennen. Is het een idee om deze maand goed in de gaten te houden of er een verband is tussen het tijdstip van je training en het plezier en de kwaliteit ervan?” Hierdoor kun je iedere maand op een andere manier naar jouw trainingen kijken. Tot slot is er ook ruimte voor jaargrafieken, een eindevaluatie en raceverslagen. Ik had het leuk gevonden als je er hier en daar nog wat foto’s bij zou kunnen plakken, om het boekje nog persoonlijker te maken.

“… is het ook een leuk aandenken aan jouw hardloopprestaties van het afgelopen jaar.”

Al met al, vind ik dit een heel tof boekje! Behalve dat het je inzicht geeft in je hardloopdata, is het ook een leuk aandenken van jouw hardloopprestaties het afgelopen jaar. P.s. ik vind het ook een hele toffe cadeautip voor iemand die van hardlopen houdt!

Liefs,
Jip

be the first to comment on this article